Coraz więcej pracujących w domu informuje pracodawców o wypadkach przy wykonywaniu pracy zdalnej.

Coraz więcej pracujących w domu informuje pracodawców o wypadkach przy wykonywaniu pracy zdalnej.

Znam przypadek, gdy pracownik wykonujący obowiązki w domu poparzył się wrzątkiem, robiąc herbatę i jednocześnie rozmawiając przez telefon w służbowej sprawie. W takiej sytuacji nie ma wątpliwości, że jest to wypadek przy pracy, choć do zdarzenia doszło w kuchni prywatnego domu. Ale inne tego typu zdarzenia nie muszą być tak jednoznaczne, tzn. pozostawać w związku z wykonywanymi obowiązkami. A od tego zależy, czy zostaną uznane za wypadki przy pracy” – przekazała w rozmowie z portalem Interia.pl prawniczka Małgorzata Lorenc.

 

Przepisy ustawy antycovidowej, co ciekawe, nie regulują kwestii wypadków podczas pracy zdalnej. Oznacza to, że pracodawca dalej ponosi odpowiedzialność za wszelkie incydenty w trakcie pracy i musi liczyć się z innymi roszczeniami. Pracownicy „domowi” zaczęli m.in. kierować do swoich przedsiębiorstw sprawy o wypłatę ryczałtów w związku ze stratami poniesionymi na skutek otrzymywania wyższych rachunków za energię, wodę i inne opłaty w gospodarstwie domowym.

Pracodawca musi więc zaznajomić pracobiorcę z przepisami BHP oraz zapewnić mu ewentualne świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego (z ZUS-u).  Jak przedsiębiorca może zabezpieczyć się przed ewentualnymi problemami?

 

„(…) zatrudniający powinni podejmować działania, które ograniczają ryzyko wypadków i jednocześnie potwierdzają, że dbali oni o bezpieczeństwo. Nawet jeśli do zdalnego wykonywania obowiązków najczęściej kierowani są pracownicy biurowi, którzy po niedawnej zmianie przepisów nie muszą już przechodzić okresowego szkolenia bhp, to warto je im organizować. Dobrym rozwiązaniem jest też przygotowanie – w przystępnej, prostej formie – instrukcji pracy zdalnej, która określi tak podstawowe kwestie jak np. prawidłowe ustawienie oświetlenia, monitora, miejsca do siedzenia” – wyjaśniła radca prawny Alina Giżejowska.

Zostań patronem KODUJ24.PL

 

Również ryczałty, zdaniem ekspertów, powinny być wypłacane, ponieważ pracownicy ponoszą określone koszty (np. energii) w ramach wypełniania swoich obowiązków. W przeciwnym razie, po skończeniu pracy zdalnej, firma może liczyć się pozwem.

/nt/

Źródło: interia.pl

  •  
  •  
  •  
Wesprzyj wolne media
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments