Konsternacja po odwołaniu Macieja Laska

Konsternacja po odwołaniu Macieja Laska

Dr inż. Maciej Lasek przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych został pozbawiony przez PiS stanowiska za to, że po katastrofie smoleńskiej pracował w komisji Millera i konsekwentnie broni nadal jej ustaleń. Stał się w ten sposób głównym przeciwnikiem Antoniego Macierewicza. Miejsce Laska zajął płk Andrzej Lewandowski, raczej nieznany w środowisku ekspertów od katastrof lotniczych. Jego nominacja wywołała konsternację w środowisku.

Wedle oficjalnego życiorysu „pułkownik Wojska Polskiego Andrzej Lewandowski jest pilotem; przez ponad 30 lat służył w jednostkach lotniczych Sił Zbrojnych RP. Posiada doświadczenie zawodowe w dziedzinie lotnictwa wojskowego i cywilnego oraz w zakresie bezpieczeństwa lotów i szkolenia lotniczego”- tyle oficjalnej opinii, do której dotarł Onet. Wiadomo też, że ukończył Szkołę Orląt w Dęblinie pod koniec PRL. Rzeczywiście był pilotem w jednostkach w Tomaszowie Mazowieckim oraz Białej Podlaskiej. „Lataliśmy razem samolotami MIG-17 oraz Iskrami” — wspomina jego dawny kolega.

Latał jednak krótko, bo został skierowany na studia do Akademii Obrony Narodowej. Później trafił do wojsk lotniczych Marynarki Wojennej, a z czasem odszedł z marynarki i wyjechał na misję do Iraku. Ale nie jako pilot. Nie został tam też wysłany do badania wypadków lotniczych. Bujdą jest ten fragment oficjalnego życiorysu Lewandowskiego, wedle którego w Iraku był przewodniczącym Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, czyli właśnie komisji wojskowej. „Kiedy w Iraku dochodziło do jakiś incydentów lotniczych, które trzeba było wyjaśnić, to Lewandowski nam pomagał” — opowiada oficer od lat zajmujący się wypadkami. Zastrzega jednak: „Lewandowski nie był przewodniczącym komisji w Iraku! Takiej komisji tam po prostu nie było”.

Lewandowski w swym życiorysie pisze też, że „był przewodniczącym, zastępcą przewodniczącego oraz członkiem Komisji Badania Wypadków Lotniczych”, co może sugerować, że także w kraju stał na czele wojskowej komisji wypadkowej. A to jest nieporozumienie — twierdzi rozmówca Onet.pl, zajmujący się badaniem wypadków w armii. Do 2011 r. nie było stałej komisji wypadkowej, tylko do każdej katastrofy minister obrony wraz z szefem MSW powoływali odrębne składy. Lewandowski mógł być zatem przewodniczącym czy zastępcą w jakiejś jednostkowej komisji zajmującej się incydentem lotniczym. Nic więcej.

Zgadza się natomiast to, że wypadkami lotniczymi Lewandowski zajmował się w latach 2004-2008, gdy pracował w Inspektoracie MON ds. bezpieczeństwa lotów. Jednak jak informuje Onet, nie brał udziału w wyjaśnianiu najpoważniejszych zdarzeń, którymi wojsko wtedy się zajmowało — chodzi o wypadek śmigłowca Mi-8 z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie w grudniu 2003 r. oraz katastrofę transportowca CASA w styczniu 2008 r., w wyniku której zginęło 20 osób.

Nawet oficjalny życiorys pokazuje, że przez ostatnią dekadę Lewandowski nie zajmował się wypadkami lotniczymi — podkreśla rozmówca Onetu, oficer z wojsk lotniczych. Lewandowski odszedł z Inspektoratu po starciach ze zwierzchnikiem płk Ryszardem Michałowskim – twierdzi. Lewandowski był konfliktowy i zachowywał się, jakby to on był szefem — objaśnia jeden z jego byłych kolegów inspektoratu MON. Między nim a Michałowskim doszło do ostrego sporu. W efekcie Michałowski się go pozbył.

W ostatnich latach Lewandowski służył m.in. jako oficer w strukturach NATO w Norwegii i Holandii. Jego przepustką do pracy w strukturach Sojuszu Północnoatlantyckiego była dobra znajomość angielskiego.

W kręgach dobrze poinformowanych kursuje informacja, że szef MON od dłuższego czasu szukał odpowiedniej – jego zdaniem – osoby do kierowania cywilną komisją wypadkową. Chciał tym sposobem mieć wpływ na jej prace. Czy uda się to Macierewiczowi uzyskać? „Jestem człowiekiem lotnictwa. W pracy będę się kierował własną wiedzą i sumieniem” — mówi Lewandowski w rozmowie z Onetem. Pytany, czy boi się nacisków ze strony polityków, szczególnie w związku z badaniem katastrofy smoleńskiej, zapewnia, że nie ulega zbyt łatwo jakimkolwiek naciskom.

Pożyjemy, zobaczymy. To nie pierwszy eksperyment pana Antoniego.
(Źródło: Onet.pl)

j

 

  •  
  •  
  •  
Wesprzyj wolne media

15
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
11 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
BolekRyszardMargotZwinkaMaciek123454321 Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Maciek123454321
Maciek123454321

Kolejny pożyteczny pajac Antoniego Święta Parówka. Drugi Misiewicz?

gniewko_syn_ryba
gniewko_syn_ryba

A Michnik twierdzi, że KOD nie używa języka nienawiści… ;)))))))))))))))))))))))))))))))))))

wiesław
wiesław

„Krok hiszpański
W tej figurze koń podnosi wysoko nogi. Nauka tego chodu zaczyna się na ziemi, kiedy to jeździec delikatnie „łaskocząc” konia po przednich nogach batem, zachęca zwierzę do wysokiego ich podnoszenia. Jeździec powinien dawać wtedy specjalną komendę, jak np. „noga”, lub „nóżka” i nagradzać konia sowicie za każdym razem, gdy podniesie on wysoko nogę”

Zwinka
Zwinka

Wiesławie ! Twoje „końskie” wykłady bardzo mi się podobają, zwłaszcza że moja 9-letnia wnuczka jest pasjonatką jazdy konnej. Jak na razie doszła do galopu, ale do cwału to jeszcze ma sporo nauki przed sobą…Tak czy siak, na mnie, końskiego analfabetę, patrzy z lekkim politowaniem, kiedy pytam o sprawy dla niej oczywiste… Dzięki Tobie, Wiesławie, poduczę się trochę i może w przyszłości będę mogła z młodą pogadać na właściwym ( a bogać tam, chociaż na podstawowym) poziomie. Jeszcze raz serdecznie dziękuję.

Wiesław
Wiesław

Zwinko. Kontakt ze zwierzęciem, a z koniem w szczególności, przynosi wiele satysfakcji. Sam uwielbiam patrzeć na konie ( mam dzialkę niedaleko stadniny) Uważam że kontakt uwrażliwia i ma duże walory terapeutyczne. Obserwacja zwierząt na padoku wiele mowi o nas samych.Cieszę się że treści, które nieśmiało adresowałem do jednego z uczestników forum, znalały szersze grono odbiorców. Wielkie pozdrowienia dla wnuczki.

Zwinka
Zwinka

Oczywiście, zauważyłam adresata treści, a nawet, mam nadzieję, właściwie odczytałam ich ideę… a w imieniu wnuczki dziękuję za pozdrowienia.

Elżbieta
Elżbieta

Mam wrażenie, że pomyliłeś teksty jakie masz wpisywać. Gdzie we wpisie, do którego się odnosisz są wyrazy nienawiści. Ty wyrobniku PiSowski rozumiesz znaczenie słów?

gniewko_syn_ryba
gniewko_syn_ryba

Tak, pomyliłem się. To oczywista oczywistość, że wyrażenie „pajac Antoniego Święta Parówka” wyraża głęboki szacunek i uznanie dla drugiego człowieka. Dokładnie tak samo jak „PiSowski wyrobnik”. W tym kontekście jest zrozumiałe, że gdy nazwę cię „KODomitką”, odbierzesz to jako komplement, nieprawdaż ?… ;-P

Maciek123454321
Maciek123454321

A gdzie tu nienawiść? Że Święta Parówka??? Ty wiesz, co piszesz? No dobra już, dobra, niech ci będzie – Antoni Dwa Wybuchy. Może teraz być?

Wiesław
Wiesław

Gdy sprawa tupolewa
trafi do właściwych rąk
okaże się że nie spadł wcale
a odszedł na drugi krąg
i dopiero po walce powietrznej
z myśliwcami Mig
zbombardował pól Syberii
a potem znikł

Zgredzinka
Zgredzinka

Dobre !!!

Margot
Margot

..powiem więcej…bardzo dobre!!!…znaczy się,duch w narodzie nie ginie!…brawo!

czasem ten humor był wisielczy
czasami był to śmiech przez łzy
ale nasz barak najweselszy
na przekór czasom zawsze był

Ryszard
Ryszard

Lech osobiscie zestrzelil 2 (potwierdzone) oraz jeden (niepotwierdzony) ruski MIG. I tak wygralismy bitwe pod Smolenskiem.

Ryszard
Ryszard

Pułkowniku wojska polskiego Andrzeju Lewandowski jest pan pilotem a widac ze stara sie pan stac fiutkiem. Powodzenia

Bolek
Bolek

Warto porównać dokonania naukowe specjalistów Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego oraz naukowców współpracujących z Zespołem Parlamentarnym kierowanym przez Antoniego Macierewicza. Zestawienie dokonał bloger Peemka. Trzeba przyznać, że jest ono mocno zastanawiające. Bloger wykorzystał bazy danych Scopus i ISI. Dla łatwiejszego porównania znaczenia publikacji poszczególnych naukowców podał także współczynnik Indeksu H. Wyniki za ostatnie 16 lat są następujące: 1) Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego: – dr Maciej Lasek: Publikacje – 0 (słownie: zero), Cytowania – 0 (słownie: zero), H-index – 0 (słownie: zero). – Prof. Ryszard Krystek: Publikacje – 0 (słownie: zero), Cytowania – 0 (słownie: zero), H-index –… Czytaj więcej »