Propagandowa budowa promu w Szczecinie została obnażona

Propagandowa budowa promu w Szczecinie została obnażona

Polska Żegluga Morska potrzebuje nowych promów – i potrzebuje ich już teraz. Dalsze wstrzymywanie inwestycji godzi nie tylko w armatora, ale również w żywotne interesy naszego kraju i jego gospodarki” – napisał komisarz PŻM Paweł Brzezicki w artykule, który ukazał się w Biuletynie Informacyjnym Polskiej Żeglugi Morskiej „Bryza”. Artykuł przeznaczony do tzw. „użytku wewnętrznego” w grupie PŻM, przedstawia kulisy budowy promu w Szczecinie i jednocześnie obnaża całą związaną z tym akcję propagandową PiS.

 

Nie od dziś wiadomo, że Polska potrzebuje nowych promów we flocie rodzimych armatorów, aby nie stracić rynku na rzecz obcych firm przewozowych. Jeśli by do tego doszło, to straci cała gospodarka żyjąca z eksportu i importu na rynki skandynawskie, bo „cały korytarz transportowy zostanie przesunięty na linię Szwecja – porty niemieckie”.

Komisarz Polskiej Żeglugi Morskiej, Paweł Brzezicki, który jednocześnie kieruje, będącym pod kontrolą skarbu państwa, Funduszem Rozwoju Spółek, przedstawił kuriozalne wręcz działania rządu opóźniające słynną już budowę promu dla polskiego armatora.

 

W opinii Brzezickiego jesteśmy już co najmniej trzy lata do tyłu ze względu na bardzo pracochłonny projekt, którego koncepcje wciąż ulegają zmianom. Brzezicki wylicza także bardzo szczegółowo koszt budowy promu.

Według niego to wydatek rzędu 700 milionów złotych, jednak cały mechanizm finansowania to wielokrotność tej kwoty. „Pierwsze 700 mln to koszty stoczni (materiały, robocizna itd.). Drugie 700 mln zł potrzebne jest do tego, by stocznia przedstawiła armatorowi gwarancje zwrotu zaliczek w przypadku niepowodzenia całego przedsięwzięcia. Trzecie 700 mln zł musi mieć armator. Oczywiście, kiedy budowa kończy się powodzeniem, w grze pozostaje tylko to ostatnie 700 mln zł.” – pisze Brzezicki, informując przy tym, że Fudusz Rozwoju Spółek dysponuje w chwili obecnej kwotą 200 milionów zł.

Interesujące jest to, że jak informuje Brzezicki, armator nie musiałby czekać na wsparcie państwa, bo „do PŻM ustawia się cała kolejka stoczni zagranicznych, żeby to właśnie u nich zbudować ro-paxa i oferując przy tym finansowanie na poziomie 80 proc. wartości projektu.” Dlaczego więc nie skorzystać z takiej oferty? W opinii Pawła Brzezickiego winę ponosi obecny rząd, który za wszelką cenę chce zbudować prom pod kontrolą państwowych instytucji.


Mamy więc do czynienia z kuriozalną sytuacją: z jednej strony odmawia się armatorowi samodzielnego prawa decydowania o własnych inwestycjach i wyboru stoczni, która wspomnianego ro-paxa mogłaby zrobić najszybciej i najtaniej, z drugiej zaś strony instytucje wybrane do realizowania tego projektu – choć mają wysokie mniemanie o sobie – tak naprawdę są zbyt słabe, by budować statki. Są słabe po wielokroć: mają zbyt mało pieniędzy, a pracujący tam trzydziestolatkowie mają zbyt mało wiedzy na temat budowy statków i generalnie shippingu, wreszcie – i to chyba jest najgorsze – mają zbyt mało wiary, że budowa takiego statku w Szczecinie w ogóle jest możliwa” – ostro podsumowuje sytuację Brzezicki, dla którego budowa promu w Szczecinie powinna wykraczać poza partyjne rozgrywki, bo sprawa dotyczy ważnej sfery polskiej gospodarki.

wb

Źródło: szczecin.wyborcza.pl

  •  
  •  
  •  
Wesprzyj wolne media

7
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
MarekPolka gorszego sortuBartAleksanderRafał P Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
HerodAntypis
HerodAntypis

Zgadzam się z lekarzami. Polska to chory kraj. Specjaliści z PiSu zamiast zająć się leczeniem pacjenta póki wyleczenie jest łatwe i nadał możliwe wrzucili go po prostu do hospicjum. Jedyne leki jakie ordynują to silne środki przeciwbólowe w coraz większych dawkach. Używając ich kretyńskiego języka wygaszają chore organy zamiast je leczyć czy transplantować. Ponadto ustawicznie tumanią go obietnicami jaki to będzie niedługo zdrowy i sprawny. A pacjent wierzy w te kity nie wiedząc że trumna już wyrychtowana.

Rafał P
Rafał P

Jeśli idzie o przeprawy do Szwecji, to dopóki będzie rządził PiS, czyli żoliborski hodowca kotów – Kaczyński, najlepszym rozwiązaniem będzie kajak.

Aleksander
Aleksander

I jak zazwyczaj w tym kraju okazało się,że król jest nagi.Dobrze,że przed wyborami.

Rafał P
Rafał P

Nie dość że nagi, to jeszcze ma małego. >;-)

Bart
Bart

Pisowskie promy i lodołamacze, hihi. Elektrownie jądrowe (kilku dygnitarzy od 4 lat bierze kasę za nic) , milion elektrycznych samochodów (dziecinne rysunki po konkursie i to wszystko), setki tysięcy mieszkań (na razie oddano kilkaset), port lotniczy (póki co tylko planowane wywłaszczenia), mierzeja wiślana (zdewastowany kawał lasu). Pisowska polityka gospodarcza.

Polka gorszego sortu
Polka gorszego sortu

No właśnie, POLITYKA. Tylko i wyłącznie. Chociaż, może to i lepiej…

Marek
Marek

No to pan Paweł Brzezicki będzie sobie szukał nowej pracy. No jak zakwestionował geniusz premiera Morawieckiego i Ministra Gróbarczyka, to pewnie i ma wątpliwości co do geniuszu „wielkiego stratega i prezesa tysiąclecia” a tego się nie wybacza w państwie PiS